2011. október 18., kedd

Birsalmasajt



Anyósom barátnőjétől kaptunk kb. 20 szem birsalmát. Már régóta ki akartam próbálni a sajt készítését, mert felnőtt koromra nagyon megszerettem a birs fanyar ízét.

A birseket papírtörlővel áttörlöm, így leszedem a szőröket róla. Utána alaposan átmostam és először félbe, majd a feleket még 3-ba vágtam. (éles, nagy kés kell hozzá mert elég kemény a héja). A feldarabolt birseket citromsavas vízbe gyűjtöttem, mert igen gyorsul barnul.

Szűrős edénybe áttettem főni (annyi víz legyen rajta amennyi éppen ellepi), kb. 15 percig. Ha már dobja le a héját, akkor már jó. A főzővizét felfogtam egy másik lábosba, mert az felhasználom gyümölcsleveshez.

Botturmixszal ledaráltam.

50 dkg birspépből 5 ek. xilittel és fél csomag 3:1-ben zselésítővel lekvárt készítettem.

A maradék 1 kiló birspéphez adtam 80 dkg cukrot, 1 citrom levét és 10-15 percig folytonos kevergetés mellett (vigyázat, pöfög) befőztem.

Ha picit már hűlt, de még nem folyós (ahogy hűl, úgy dermed)folpackkal kibélelt formákba tettem. 1 éjszakát így hűlt, lefedetlenül. Másnap kiborítottam és rácson levő sütőpapíron szellős, hűvös helyen szárítottam kb. másfél hétig. Naponta forgatni !

Papírba csomagolva, hűvös helyen hónapokig eláll.

1 megjegyzés: